Almedalen

Reasons to Fixate on Human Rights at Almedalen

It has been 50 years since Swedish Prime Minister Olof Palme first held a summer-speech in Almedalen, Sweden in 1968, thereby establishing Sweden’s — and one of the world’s — most important democratic meeting places. This year, the Raoul Wallenberg Institute’ agenda is to put human rights front and center at the full-week democratic gathering on the Baltic island outside of Stockholm.

But why? We asked the director of RWI’s office in Stockholm, Malin Oud, what is happening in the world that continues to make focusing on human rights so important. She highlighted four main worrying trends.

1. Authoritarianism
  2. Racism
  3. Protectionism
  4. Nationalism
It seems more important than ever to contribute to public debates and collaboration for human rights, equality, rule of law and open and inclusive societies considering these current global negative trends, she says.

The Raoul Wallenberg Institute will be in Almedalen on July 1-5 participating in a number of seminars and discussions. The seminars will be help in swedish and include:

EU-China-USA: A Great Power Drama
Ett stormaktspolitiskt triangeldrama: EU-KINA-USA

Kommer EU tillsammans med USA hantera ett Kina på uppgång? Eller kommer EU utveckla en egen relation till Kina i en tid när USA:s intresse för frihandel och grön teknologi sviktar? I detta seminarium sätter vi fokus på stormakts-, handels- och energirelationerna mellan EU, Kina och USA. Kina investerar längs den nygamla Sidenvägen med Europa som slutmål, och har även visat ett allt större intresse för enskilda Europeiska länder. Samtidigt som USA höjer den handelspolitiska konfliktnivån mot Kina är EU:s Kinarelation under snabb förändring.

Tid: Måndag 2/7 12:00 – 13:00

Plats: Krukmakarens hus, Frälsningsarmén, Mellangatan 21

Medverkande: Björn Fägersten, programchef och seniorforskare, Utrikespolitiska institutet; Björn Jerdén, programchef och forskare, Utrikespolitiska institutet; Malin Oud, chef Stockholmskontoret, Raoul Wallenberg Institute; Oscar Theblin, ordförande, Utrikespolitiska förbundet; Ylva Pettersson, programsamordnare, Utrikespolitiska institutet

Arrangör: Utrikespolitiska institutet, Utrikespolitiska förbundet

Se fullt program här.

Malin Oud at Almedalen last year.

The EU: Lion or Kitten in Global Power Politics?
Är EU ett lejon eller en kattunge i det globala spelet?

USA-, Ryssland- och Kinakännare pratar om hur dessa länder agerar i den nya världsordningen som vi ser växa fram. Vilken roll har EU i detta spel? Vi diskuterar handel, säkerhetspolitik, klimat och självbilder.

Tid: Tisdag 3/7 10:00 – 10:45

Plats: Strandvägen, H522

Medverkande: Erika Bjerström, SVT; Malin Oud, Raoul Wallenberginstitutet; Katarina Engberg, Sieps; Katarina Areskoug Mascarenhas, EU-kommissionen

Arrangör: EU-kommissionen i Sverige

Se fullt program här.

Democracy in Decline – Has Development Cooperation Failed?
Har demokratin gjort sitt – har biståndet misslyckats?

Demokratin är på tillbakagång. Runt om i världen – även här i EU – blir de totalitära krafterna allt starkare. Av det samlade biståndet går en stor del till demokratiinsatser, men också i traditionellt stora mottagare av svenskt bistånd (som t ex Tanzania) går demokratiutvecklingen bakåt. Hur kommer det sig att våra insatser inte leder till ökad demokrati? Hur ska vi förstå utvecklingen och framför allt – hur kan demokratin göras mer attraktiv, både i Sverige och i de länder dit det svenska biståndet går?

Tid: Tisdag 3/7 12:00 – 13:30

Medverkande: Annika Söder, Kabinettsekreterare, Utrikesdepartementet; Kerstin Lundgren, Riksdagsledamot & Utrikespolitisk talesperson, Centern; Sofia Arkelsten, Riksdagsledamot Utrikesutskottet, Moderaterna; Malin Oud, Raoul Wallenberginstitutet

Arrangör: Global Reporting. Detta är ett informellt arrangemang enligt Chatham House Rule, utan publik. Öppet samtal på samma ämne senare under dagen:

Samtalet hålls enligt Chatham House Rule

Gabriel Stein, Head of Communications at RWI, interveiwing Tove Dahlgren, head of the educational department for a foundation called Allbright, at last year’s Almedalen,

Humans, markets, patterns: how can we get better at understanding the world?
Människan, marknaden, mönstren: hur blir vi bättre på att förstå världen?

Världen består inte längre av rika och fattiga länder, utan av en mängd mikromarknader. Men hur förstår vi de nya urbana landskapen och de människor som dessa befolkas av? Och hur hanterar svenska företag risker för korruption och brott mot mänskliga rättigheter i en allt mer komplicerad värld?

Tid: Onsdag 4/7 09:00 – 10:30

Plats: Donnerska Huset, Donners Plats 1

Medverkande: Carmen Blanco Valer, Urfolksaktivist, aktiv inom Fi; Raoul Wallenberginstitutet; Marie Trogstam, Hålbarhetschef Business Sweden, Victoria Escobar Changers.se.

Share with your friends